Thursday, October 15, 2009

Motivasi Perniagaan


Kita melihat di tanahair golongan peniaga kebanyakkannya bukan orang Muslim. Mengapa perkara ini timbul?? Kenapakah orang Melayu tidak ramai bergelumang dalam perniagaan dan masih ramai berkerja makan gaji? Pelbagai faktor meyebabkan perkara sebegin berlaku dan pelbagai teori telah diberi.

Ok, biarlah teori itu di analisis oleh mereka yang bijak pandai. Tetapi di sini aku cuma ingin memberikan sebab mengapa perlu orang Melayu itu berniaga. Segala alasan yang dberi ini cuma berdasarkan pengalaman aku sendiri dan mungkin tidak lengkap. Tetapi yang pentingnya kita mesti menceburi bidang ini.
Antara sebab kita perlu berniaga

1. Satu tuntutan agama iaitu fardu kifayah. Dengan adanya perkara ini dilakukan oleh salah seorang dari kita maka selamatlah umat Islam dari dosa.
2. Tiada dalam ajaran agama lain yang beritahu bahawa 9/10 rezeki itu dari perniagaan. Tuntutan dalam agama kita teramatlah lengkap tapi mengapa berlaku sebaliknya. Sekarang ini kita mengejar 1/10 dar punca rezeki iaitu kerja selain dari perniagaan.Padahal rezeki yang besar itu kita lepaskan pada orang lain. Pelikkan?
3. Bila berniaga boleh dikatakan duit selalu ada dalam poket walau perniagaan itu berskala kecil. Dari sudut ekonomi maka kekangan dan tekanan duit kurang berlaku. Jika golongan makan gaji itu pendapatannya lebih dari orang berniaga tetapi dari sudut duit iannya terpaksa menunggu cukup bulan baru dapat gaji. Masa tu memang musim yang paling haru sementara menunggu hujung bulan dan bila dah dapat terpaksa membayar pelbagai hutang dalam jangkamasa menunggu itu.
4. Dari sudut status orang yang berkerja sendiri ini mempunyai self confident yang agak tinggi. Maklumlah kita sendiri tokey dan kuli siapa nak marah. Masyarakat sekarang memandang kedudukan usahawan ini agak tinggi sedikit dari golongan lain. Jika nak meminang anak orang cakap saja 'bisnesman' kembang le bakal mertua.
5. Kata kawan aku orang berniaga ini seolah memasang pukat di atas darat iaitu boleh nampak hasil yang na masuk. Bidang lain itu seumpama menahan pukat diair sebab tak nampak rezeki yang lalu dibawah sana.
6. Kita kena didik anak-anak dalam perniagaan dari sekarang sebab garenti 9/10 itu rezeki dari perniagaan. Yakinlah. Mungkin bisnes kita sekarang kecil kerana masyarakat bru saja menceburi bidang ini. Dalam jangkamasa yang panjang dengan terdedahnya anak bangsa kita dalam perniagaan tidak mustahil akan lahir ramai jutawan dalam tempoh 10-20 tahun akan datang.
7. Fakta ini agak menarik. Ramai orang yang kawin lebih dari 1 itu terdiri dari golongan usahawan. Tidakkan anda teringin.....
8. Dengan ramainya golongan kaya diharapkan jumlah zakat dapat ditingkatkan lagi dan dapat membantu lebih ramai umat Islam. Insyaallah.
Banyak lagi fakta tentang kebaikan perniagaan ini sebenarnya. Bukan seperti yang dipaparkan dalam drama TV kita yang mempelihatk sisi negatif seorang usahawan. Bila disebut bidang ini tanggapan yang berlegar adalah korupsi, ego, sombong, duit haram, gejala sosial dan sebagainya. Mengapa tidak dilihat dari satu sudut yang positif yang membuatkan kita semua suka kepada perniagaan.

0 comments:


Free Blogspot Templates by Isnaini Dot Com and Porsche Cars. Powered by Blogger