Wednesday, October 14, 2009

Fikirkanlah Sendiri

"Banyak lagi sebenarnya yang boleh aku bahas. Tapi cukuplah dulu setakat ini. Woi budak UMNO ! Korang nak suruh ulama mana ambil tindakan kat TGNA ? Harussani ? Noh Gadut ? Jamil Khir ? Mashitah Ibrahim ? Mufti WP ( tak ingat aku nama mangkuk sorang ni ) ? Zainal Sakom ? Ni semua ulama dunia....ulama periuk nasi, tak berani mengatakan yang benar itu benar dan yang salah itu salah macam hampa juga benggong !"

Salah satu komen yang aku dapat dari sebuah blog.

Fikirkanlah sendiri jika ayat seperti ini yang dikeluarkan dari sebuah blog pendokong parti berteraskan Islam (PAS) adakah ianya menggambarkan keperibadian Islam itu sendiri?? Ini ayat marah ke nasihat? Jika ini adalah kata dan luahan dari pendukung Islam begitu tercalar hati aku ini. Begitu mudah membenggongkan sesama manusia jika tiada sehaluan pendapat. Terlalu lancangnya kata-kata yang membuatkan orang lain terguris rasa. Aku bukan ahli agama tapi faham Islam tidak membenarkan kita menghina sesama Muslim. Berdakwah atau berpolitik biar mengikut landasan sebenarnya.
Jika ramai orang merasakan inilah cara kita berpolitik maka tercalarlah agama Islam yang murni ini. Maka satu hari nanti orang akan benci dengan kitaran politik sebegini. Untuk bersandarkan pada parti yang berteraskan Islam pun terasa ada kemuskilan disebabkan pendukung mereka yang bersikap kurang diajar. Biarlah anda menyokong parti anda tapi jangan menjadi "sokong yang membawa rebah". Disebabkan blogger seperti ini maka tanggapan terhadap parti PAS sendiri tercalar. Waspada dan berhati-hati dalam mengeluarkan pendapat.

0 comments:


Free Blogspot Templates by Isnaini Dot Com and Porsche Cars. Powered by Blogger